• 2017 оны 09 сарын 24  
  • USD - 
  • CNY - 
  • RUB - 
Цэс

​Стрессээ давж амжилтад хүрэх шинжлэх ухаанаар батлагдсан аргууд

Та яг одоо стрессээс айж байна уу. Урд  тань хийх зүйл хэтэрхий их, түүнийг хийх хугацаа бага, дээрээс ирэх дарамт шахалт шаардлага их болохоор өөрийгөө стрессээр ороогоод сууж байна уу. Үнэндээ энэ бол орчин үеийн ажлын байран дахь амьдрал юм. Стрессээ байнга даван туулнэ гэдэг амаргүй даваа. Амжилтад хүрсэн хүн, хүрээгүй хүн хоёрын хоорондох ялгаа нь стрессээс үл хамаарч, харин стресстэй яаж тэмцэж байна вэ гэдгээрээ ялгардаг байна. Амжилтад хүрсэн хүний стрессийнхээ эсрэг сөрж болох шинжлэх ухаанаар батлагдсан ЕСӨН аргыг хүргэж байна.

1. Өөрийгөө өрөвдөх сэтгэлтэй байх

Өөрийгөө өрөвдөх нь ихэнхдээ өөрийгөө сулруулдаг. Өөрсдийгөө өрөвдөх сэтгэлтэй хүмүүс илүү аз жаргалтай, өөдрөг үзэлтэй, сэтгэл түгшээсэн, сэтгэлээр унасан байна уу гэдгийг судлах хэргтэй болно. Гэхдээ нэг гайхмаар нь өөрийгөө өрөвдөх сэтгэлтэй хүмүүс илүү амжилтад хүрч чаддаг байна. Бидний ихэнх нь өөрсдийгөө аливаа зүйлийг хамгийн сайнаараа гүйцэлдүүлэхэд хэцүү гэдгийг мэддэг ч энэ нь 100 хувь нь буруу юм. Хүн хамгийн хэцүү үедээ өөрийгөө өрөвдөх тун нь таны стрессийг бууруулж, гүйцэтгэлээ сайжруулж, алдаанаасаа сурахад илүү хялбар болгодог. Тиймээс, алдаа гаргах үедээ хүн төрөлхтөн, мөн өөрийгөө завсарлаж байхыг санаарай.

2. "Big Picture" гэдгийг санах хэрэгтэй

Надад юу хэрэгтэй эсвэл юу хийхийг хүсч байгаагаа сайн бод. Таны хийж буй ажлын талаар Big Picture сэтгэгдэл нь стресс, сорилт бэрхшээлтэй тулгарах үед маш их нэмэр болно. Өөрөөр хэлбэл та том гэсэн зорилго, зорилтоо тодорхой нэг жижигхэн зүйлтэй холбож бодно гэсэн үг. Ингээд ирэхээр аяндаа танд чухал ач холбогдолгүй мэт санагдаж байсан зүйлс тань илүү үнэ цэнэтэй болж хувирна. Тиймээс илүү цагаар ажиллах, илүү их цагийг өнгөрөөх үедээ жишээ нь, 60 минутын турш "и-мэйлд хариулна, яана” гэхээс илүү “миний карьертаа туслах" боломж гэх зэргээр бодох хэрэгтэй. Ингэснээр илүү их ажиллах болно.

3. Дэг журамд найдах

Та бүхэн амьдралд чинь нөлөөлж буй ажлынхаа стрессийн гол шалтгааныг нэрлэ гэвэл ажлын цаг, хүнд ачаалал, хүнд суртал, дарамт шахалт гэх мэт зүйлсийг хэлэх байх. Магадгүй ихэнх хүмүүс үүнийг "маш олон шийдвэр гаргах хэрэгтэй" зүйлс хэмээн чухалд тооцдог. Энэ нь таны амьдралд сэтгэл санааны хүчирхийлэл, хүчирхийллийн шалтгаан болдог гэдгийг бас мэддэггүй. Тухайн нөхцөл байдалдаа шийдвэр гаргах бүртээ, ажлын шугамаар хэн нэгэнтэй уулзах, бүр идэх юмаа авах бүртээ өөрөөр хэлбэл бүх зүйлд итгэхгүй, түвэгтэй, ядаргаатай, энэ асуудлыг шийдэх ёстой гэж бодож байвал яг одооноос энэ бодлоо зогсоо.

Энэхүү шийдэл нь дэг журмаа ашиглан шийдвэр гаргах явдал юм. Зүгээр л та өдөр бүр хийх хэрэгтэй зүйлээ л хий. Өглөө өдрийнхөө бэлтгэлийг хангаж, шөнийн цагаар гэртээ харь. Энгийн дэглэм нь стрессийг эрс багасгадаг байна. Үнэн хэрэгтээ АНУ-ын Ерөнхийлөгч асан Обама стрессийн талаар маш их зүйлийг мэддэг бөгөөд энэхүү стратегийг ашигладаг тухайгаа нэг ярилцлагадаа дурдсан байдаг. Тэр хэлэхдээ өдөр тутмын амьдралдаа ихээхэн ач холбогдол өгдөг хэсгүүдээс хэрэггүй гэж бодсоноо шууд зайлуулах хэрэгтэй. Би идэх уух, өмссөн зүйлийнхээ талаар шийдвэр гаргахыг хүсэхгүй байна. Үүнийхээ эсрэг өдөр бүр шийдвэр гаргадаг. Яагаад гэвэл би өөр олон шийдвэр гаргах ёстой учир хэмээн хэлжээ.

Та шийдвэр гаргах эрчим хүчийг анхаарах хэрэгтэй. Өөрийгөө хэвийн болгох хэрэгтэй. Та өдөр тутмын амьдралдаа санаа зовох зүйлгүй өнгөрч чадахгүй шүү дээ. Тиймээс хэрэггүй зүйлдээ бүү стресст.

4. Сонирхолтой болгохын тулд 5 минут л хангалттай.

Өөрт сонирхолтой гэсэн зүйлдээ хором ч гэсэн цаг гаргах хэрэгтэй. Сонирхолтой байна гэдэг нь тааламжтай, хөгжилтэй,тансаг, тайвширсан гэсэн үг биш. Сонирхол нь хүчин чармайлт шаарддаггүй. Аливаа зүйлийг хүсэж сонирхох биш өөрийгөө сонсоод сонирх. 

5. Хаана, хэзээ юу хийх ёстойгоо мэдэр

Танд хэрэгтэй зүйл бол цаг тухайд нь хийхээр төлөвлөсөн зүйлийг хийх арга юм. Хэрэв танд төлөвлөж байгаа ажил байгаа бол тэрийгээ л хий. Төлөвлөлт нь аливаа зорилгод хүрэхэд туслах маш хүчирхэг арга зам юм. Хоол хүнс, хичээлээс эхлээд тохиролцоонд хүрэх, цаг хугацааны менежментийн талаархи 200 гаруй судалгаа нь даалгавраа хэзээ, хаана хийхээ урьдчилан шийдсэн болохыг харуулсан байдаг. Тиймээс хийх ёстой зүйлсийнхээ дагуу ажлуудаа хийж, хаана, хэзээ гэдгийг тодорхойл. Сэтгэлийн дарамтыг багасгахын тулд таны хийх ёстой зүйлсийн жагсаалт багасвал сайн.

6. Өөртэйгөө эерэг яриа өрнүүл

Дараа нь төлөвлөгөөний дагуу стресстэй тэмцэх өөр нэг арга бол тэдгээрийн шалтгаанаас илүүтэйгээр стресстэй тулгардаг туршлага дээр тулгуурладаг. Сүүлийн үеийн судалгаанаас харахад хэрэв төлөвлөгөөнд бид сэтгэлийн хямралыг айдас, уйтгар гуниг, ядаргаа, өөртөө эргэлзэх, гутранги байдалд хүргэж болзошгүй нөхцөл байдалд хяналт тавихад оршдог. Стресс мэдрэхийн оронд тухайн ажлыг хийхдээ ямар төрлийн хариултыг хүсч байгаагаа шийдээд өөртөө хэл. Жишээлбэл, "Хэрэв би ирсэн и-мэйл маань олон байхыг харвал, зүгээр, би тайван, тайван байх болно" хэмээн өөртөө эерэг бодлуудыг төрүүл гэсэн үг.

7. Ажил үйл явцынхаа талаар төгс төгөлдөр бус байдлыг хар

Бид бүгдээрээ хоёр оюун санааны нэгэнд хүрэх зорилгодоо хүрэх болно. Миний бодлоор бол сайн сэтгэлгээ гэж нэрлэгддэг зүйл нь та маш их чадвартай гэдгээ батлах, юу хийж байгаагаа аль хэдийнэ мэддэг. Чадвараа хөгжүүлэх, шинэ ур чадвар эзэмшихэд анхаарлаа төвлөрүүлж байгаа илүү сайн сэтгэлгээ. Үүнийг та ухаантай гэдгээ харуулахыг хүсч, ухаалаг болгох хүсч байна гэсэн үг. Өөрийгөө бусадтай битгий харьцуул. Энэ нь өөрийгөө стресстүүлэх бас нэгэн том шалтгаан. Зүгээр л чадах чинээгээрээ бүх зүйлд хичээ.

8. Урьд нь хийсэн үйл явдлын талаар бод

"Ажлын өдөрт сэтгэл хөдлөл, сэдэл, ойлголтыг дээшлүүлж чадах бүх зүйлээс хамгийн чухал нь утга учиртай ажилд ахиц дэвшил гаргах явдал юм." Үүнийг Тереза Амабиль, Стивен Краймер нар Прогрессийн зарчим гэж нэрлэдэг. Ялангуяа стрессийн нөлөөнд автсан "жижиг хожоо" гэсэн үг. Сэтгэл зүйн хувьд, бид зорилгодоо хүрч байгаа эсэх нь ихэвчлэн биш, харин бид одоо хаана байгаа, хаана байхыг хүсч байгаагаасаа хазайх хазайлт нь тодорхойлдог. Энэ нь түр зуур асар их ач тустай байж, өмнө нь тулгарч буй сорилтуудыг даван туулахын тулд таны хийж гүйцэтгэсэн зүйлсийн талаар эргэцүүлэн бодоход тустай байж болох юм.

9. Өөдрөг сэтгэлтэй, урьдчилан сэргийлдэг байх

Бидний олонхид бидний нүдэн дээр өөрт маань даалгавар өгч байхад эерэг бодолтой байх нь цөөн.

Бидний хийхээр төлөвлөж буй олон зорилго, зорилтуудыг төсөөлөхөд туйлын хүндрэлтэй байдаг боловч бид үүнийг зөв мэдрэхгүй байгаа нь стрессийн дарамтыг давхардуулдаг. Зарим хүмүүс өөрсдийн ажлын байрыг, амжилтад хүрэх боломж гэж үздэг.. Эдийн засгийн хэлээр бол сурталчилгаа хийх нь ашиг олох боломжийг нэмэгдүүлэх, алдагдах боломжоос зайлсхийх явдал гэж тайлбарлана. Бусдын хувьд сайн ажил хийж байгаа нь аюулгүй байдлын алдахгүй байх явдал. Урьдчилан сэргийлэх нь анхаарал төвлөрүүлж, үүрэг хариуцлагаа биелүүлэх, хийх ёстой зүйлийг мэдэрч байхын ач холбогдлыг онцолдог. Эдийн засгийн хувьд, энэ нь алдагдлыг багасгах, олж авсан зүйлээ олж авахыг хичээх явдал юм. Нөгөө талаас урьдчилан сэргийлэх урам зориг нь сэрэмжлүүлэг мэт. Өөрөөр хэлбэл, урьдчилан сэргийлэх сэтгэлгээ нь юу болж болох талаар бодохдоо хамгийн сайн ажилладаг. Энэнд хүн бүрийнх адилгүй.

Стресстэй тэмцэхэд зарим эсвэл бүх аргыг оруулбал, зөвхөн ажлын байранд төдийгүй амьдралын бүхий л салбарт бодит өөрчлөлтүүдийг харах болно.

Эх сурвалж: hbr.org

iToim.mn таалагдсан бол:

Нийтэлсэн огноо: 2017-08-18 13:03:01


Нийт сэтгэгдэл: (1)

АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд itoim.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. Манай сайт ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул Та сэтгэгдэл бичихдээ бусдын эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй.

Баярлалаа. Таны сэтгэгдлийг хүлээн авлаа.

  1. Балсанжав (203.91.115.35) 2017-08-18 16:20:39
    Та бүхэндээ баярлалаа

Танд санал болгох